ECTS
3 crédits
Composante
IAE Savoie Mont Blanc
Objectifs
To gain a precise idea of the different distribution channels in an international environnement • To understand the domestic market structure & especially its specificities in terms of distribution • To be able to work out the right strategy to distribute an offer in export countries • To set up the different marketing actions to develop the sales abroad
|
Heures d'enseignement
- Distribution - CMCours Magistral10,5h
- Distribution - TDTravaux Dirigés10,5h
Pré-requis obligatoires
Avoir des notions en marketing |
Plan du cours
Why go international ? reasons & risks Modern trade & traditional retail International distribution strategy Focus on commercial agent & importer distributor |
Compétences visées
Students will gain an overview and understanding of the complexities and dynamics ofretailing from a national and international perspective |
Bibliographie
•L’OMC : https://www.wto.org/ •L’Union Européenne : https://europa.eu/ •La Commission Européenne – Réseau « Enterprise Europe Network » : https://een.ec.europa.eu/ •Direction générale des douanes et droits indirects : https://www.douane.gouv.fr/ •Ministère de l’économie, des finances et de la relance : https://www.economie.gouv.fr/ •Ministère de l’Europe et des affaires étrangères : https://www.diplomatie.gouv.fr/ •Réseau des CCI : https://www.cci.fr/ressources/international •CCI France international : cci france international •International Chamber of Commerce : https://iccwbo.org/ •France Chambre de commerce internationale : https://www.icc-france.fr/ •BUSINESS France : https://www.businessfrance.fr/ •Compagnie Française du Commerce extérieur COFACE : https://www.coface.fr/ •Bpifrance : https://www.bpifrance.fr/ •Le magazine Classe Export : http://classe-export.com/ •Revue Le MOCI : https://www.lemoci.com/ •The CIA World Factbook : https://www.cia.gov/the-world-factbook
|